Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Podoby české undergroundové scény
Šulcová, Andrea ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Diplomová práce se věnuje podobám české undergroundové scény na základě analýzy dvou samizdatových literárních časopisů - Vokno (1979-1989) a Revolver Revue (1985-1989). Práce sleduje analogické a odlišné tendence obou periodik, která se stala platformou rozličných undergroundových generací. Vokno je spjato s první vlnou undergroundu, jež se profilovala na počátku sedmdesátých let. Na počátku osmdesátých let debutovala generace druhá, která později tvořila okruh kolem Revolver Revue. Další část diplomové práce se zaměřuje na charakteristické rysy poetik čtyř profilových autorů, kteří formovali tvář periodik. Analýza vychází z textů publikovaných ve Voknu a Revolver Revue.
"Jsi v prázdnotě to Bože Ty?" Spiritualita ve vězeňské poezii Ivana Martina Jirouse a Jana Zahradníčka
Krásenská, Klára ; Bartoň, Josef (vedoucí práce) ; Sládek, Miloš (oponent)
Autorka nejprve stručně představuje významné momenty života obou básníků a okolnosti, které doprovázely jejich osudy jakožto politických vězňů ve dvou různých etapách československého komunistického režimu (v 50. a 80. letech 20. století). Hlavní část práce je založena především na analýzách básnických textů Jana Zahradníčka a Ivana M. Jirouse, jež vznikaly v období věznění obou autorů z politických důvodů. Cílem práce je především vystihnout, charakterizovat a porovnat ve jmenovaných sbírkách ty tematické a motivické okruhy, které jsou oběma básníkům společné vzhledem k nápadně podobným životním okolnostem, v nichž se ocitli. Stěžejním sdíleným tématem je zjevně vztah k Bohu v kontextu osobní krize, do níž byli básníci uvrženi. Autorka se tedy soustředí zejména na odhalení a interpretaci spirituálních momentů, jež lze právem chápat jako odraz Zahradníčkova a Jirousova osobního spirituálního prožívání.
Největší Čech je Magor. Biografie Ivana Martina Jirouse.
SEBEROVÁ, Veronika
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na život významného humpoleckého rodáka Ivana Martin Jirouse. Autorka na něj nahlíží jakožto na vůdčí osobnost určitého období českého undergroundu. Tato práce byla napsána zejména na základě rozhovorů s jeho blízkými, které byly uskutečněny s pomocí metody oral history. Autorka pojednává o Jirousově způsobu vzdoru vůči normalizačnímu režimu ve smyslu obhajoby hodnot svobody, nezávislosti a demokracie.
Myšlení a hodnoty tří uměleckých generací české avantgardy (1919-1989)
Bulíček, Jan ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Machovec, Martin (oponent)
Tato práce si klade za cíl provést diskursivní komparaci tří generací (1918 - 1989) uměleckých teoretiku a poukázat tak na jejich podobnost. Konkrétně jsou to hlavní osobnosti a mluvčí české umělecké avantgardy a undergroundu, jimiž jsou Karel Teige, Vladimír Boudník, Egon Bondy, Milan Knížák a Ivan Martin Jirous. Tato práce analyzuje interpretační modely obsažené v manifestech a manifestačních textech (2. kapitola) a rekonstrukce prožívání a zakoušení avantgard založené na historické práci s prameny osobní povahy (3. kapitola). Výsledkem této analýzy je popis rozdílů a (dynamiky) vývoje avantgard, ale především charakteristika avantgardního a undergroundového mentálního světa. Z analýzy vyplývá, že umělecká avantgarda (Teige) i underground (Jirous, Knížák), stejně jako druhá generace stojící na pomezí avantgardy a undergroundu (Boudník, Bondy) vykazují velkou podobnost s mnoha společnými rysy. Jednotlivé rysy společné avantgardě i undergroundu jsou shrnuty v závěru práce. Klíčová slova avantgarda, underground, české umění, manifest, prožitek, Karel Teige, Vladimír Boudník, Egon Bondy, Milan Knížák, Ivan Martin Jirous
Podoby české undergroundové scény
Šulcová, Andrea ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Diplomová práce se věnuje podobám české undergroundové scény na základě analýzy dvou samizdatových literárních časopisů - Vokno (1979-1989) a Revolver Revue (1985-1989). Práce sleduje analogické a odlišné tendence obou periodik, která se stala platformou rozličných undergroundových generací. Vokno je spjato s první vlnou undergroundu, jež se profilovala na počátku sedmdesátých let. Na počátku osmdesátých let debutovala generace druhá, která později tvořila okruh kolem Revolver Revue. Další část diplomové práce se zaměřuje na charakteristické rysy poetik čtyř profilových autorů, kteří formovali tvář periodik. Analýza vychází z textů publikovaných ve Voknu a Revolver Revue.
Porovnání mediálního obrazu Ivana Martina Jirouse před a po roce 1989
Diepoldová, Petra ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Sekera, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá mediálním zobrazením osobnosti Ivana Martina Jirouse, známého básníka, esejisty, výtvarného kritika, mluvčího a teoretika českého undergroundu. Ivan Martin Jirous, známý pod přezdívkou Magor, je především proslulý tím, že úzce spolupracoval s rockovou skupinou The Plastic People of the Universe, která byla za doby normalizace v opozici proti vládnoucí komunistické straně, a tudíž její členové byli perzekuováni a vězněni. Po roce 1989 se stal naopak významným disidentem a uznávaným básníkem moderní doby. Jeho životní proměny se samozřejmě promítají i do jeho mediálního obrazu, který je předmětem této diplomové práce. Cílem práce je na základě studia pramenů a odborné literatury zmapovat život Ivana Martina Jirouse v rovině osobní, publicistické i umělecké a získat ucelenou historickou a mediální analýzu textů o Martinovi Jirousovi. Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. První kapitola má spíše deskriptivní charakter a zaměřuje se na osobnost Ivana Martina Jirouse. Podává stručný přehled vývoje jeho osobnosti, zařazuje podkapitoly o rodině, studiu, zaměstnání. Druhá kapitola popisuje přehled o jeho publikační činnosti a dalších jeho kulturních aktivitách. Třetí kapitola zahrnuje chronologický výčet mediálních textů o Ivanu Martinovi Jirousovi dle jednotlivých období a...
Ke křesťanskému proudu v českém literárním undergroundu: Tvorba Ivana Martina Jirouse
Sobotová, Anna ; Svobodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
Ke křesťanskému proudu v českém literárním undergroundu: Tvorba Ivana Martina Jirouse Bakalářská práce se zabývá představením křesťanského proudu v českém literárním undergroundu se zaměřením na osobu a dílo Ivana Martina Jirouse. Text práce je rozvržen do pěti částí. První kapitola přibližuje politickou a společenskou situaci v Československu v letech 1948-1989. Druhá část definuje pojmy podzemí a underground a stručně představuje vybrané autory řazené do křesťanského proudu českého literárního undergroundu. Třetí část se soustředí na osobnost Ivana Martina Jirouse, jeho život a jeho pojetí víry. Čtvrtá a pátá kapitola se zaměřují na analýzu básnické a prozaické tvorby Ivana Martina Jirouse. Bakalářská práce se tedy snaží na základě analýzy vybraných děl Ivana Martina Jirouse přiblížit český underground 70. a 80. let 20. století, a to především jeho křesťanský proud v literární tvorbě.
"Měli jsme underground a máme prd" aneb Česká undergroundová kultura před rokem 1990 a po něm
HRUŠKOVÁ, Dominika
Tato diplomová práce se zabývá problematikou českého undergroundu 80. a 90. let. Předkládá vysvětlení pojmu underground, jeho periodizaci a politicko-společenský kontext. Jsou představeny monografie vybraných autorů, Egona Bondyho, Ivana Martina Jirouse a Jáchyma Topola, kterým je v této práci věnována hlavní pozornost. Smyslem práce je komparovat vždy jeden předrevoluční a jeden porevoluční titul od těchto třech autorů a poukázat na změny či setrvání v jejich tvorbě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.